Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot
Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot
Voimassa 01.11.2023 alkaen.
1. Yleistä
Apteekin nimi: Apteekki Koilliskeskus
Y-tunnus: 2277503-4
Sähköpostiosoite: asiakaspalvelu@apteekkikoilliskeskus.fi
Käyntiosoite: Liikekatu 3, 33580 Tampere
Puhelinnumero: 03 225 0300
Apteekin verkkokauppa myy tuotteita yrityksille ja yksityishenkilöille. Apteekilla on velvollisuus valvoa muun muassa sitä kenelle tuotteita myydään sekä sitä, että tuotteiden ostajat täyttävät vaaditun ikärajan. Tämän vuoksi apteekki tietyissä tapauksissa pyytää ja kerää asiakkaan henkilötunnuksia tietosuojalain mukaisesti ja tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.
Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesi, tutustu toimitusehtoihin ennen kuin tilaat verkkoapteekistamme.
2. Tuotteet ja hinnat
Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitetty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy arvonlisävero. Arvonlisäverokanta voi vaihdella tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia.
3. Tilaaminen
Tilaaminen tapahtuu siirtämällä valitut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta. Nikotiinikorvaustuotteiden ostaminen edellyttää 18 vuoden ikää. Ikä varmistetaan kirjautuneilta asiakkailta automaattisesti, kirjautumattomilta asiakkailta edellytetään ostoskori-vaiheessa vahvaa sähköistä tunnistautumista.
Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella tilaajalta saadaan henkilötunnus. Reseptilääketilauksissa apteekki ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä käydäkseen läpi reseptitilauksen.
Verkkoapteekista ei voi tilata säilytettävää lääkemääräystä vaativia lääkevalmisteita (esim. huumausaineiksi luokiteltavat lääkevalmisteet). Pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia (PKV) lääkevalmisteita voidaan verkkokaupan kautta toimittaa vain pienintä markkinoilla olevaa pakkauskokoa vastaava määrä. Verkkoapteekin kautta ei voi tilata kylmäsäilytystä vaativia reseptilääkkeitä.
Fimea on tarkentanut ohjeistustaan itsehoitolääkkeiden myyntirajoituksista, eikä asiakkaalle siksi voida toimittaa useampaa itsehoitolääkepakkausta ilman farmaseutin yhteydenottoa. Rajoitus koskee ns. riskilääkkeitä, joita ovat mm. tulehduskipulääkkeet, parasetamoli, laksatiivit, loperamidi, (esim. Imodium) yskänlääkkeet, herpeslääkkeet, tablettimuotoiset hiivalääkkeet, ja nenän limakalvoturvotusta tilapäisesti vähentävät nenäsumutteet (esim. Nasolin ja Otrivin).
Osaa ilman reseptiä ostettavista apteekkituotteista ei voi ostaa postitoimituksella. Tällaisia voivat olla kylmäsäilytettävät tuotteet, helposti särkyvät tai muuten erittäin lämpötilaherkät tuotteet. Näiden tuotteiden osalta verkkopalvelussa näytetään tuotetiedot, mutta tilausten nouto on mahdollista vain Apteekki Koilliskeskuksen ja sen Atalan ja Peltolammin sivuapteekkien toimipisteistä Tampereelta.
Asiakas vastaa siitä, että hänen apteekin tilauslomakkeeseen antamansa henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja täydelliset.
Tilausvahvistus
Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot ja tiedot peruutusoikeuden käyttämisestä.
Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä. Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian.
Maksaminen ja maksutavat
Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla. ApteekkiOstos.fi-verkkokaupassa ovat käytössä seuraavat maksutavat: verkkopankki, korttimaksu (Visa, VisaElectron, Mastercard, AMEX), mobiilimaksu (Pivo, Mobilepay, Siirto), Walley lasku/osamaksu, OP Lasku ja OP Tililuotto.
Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puhelin: 020 718 1830
www.paytrail.com
Toimitustavat ja toimituskulut
Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Voit katsoa tilaukseesi liittyvät erilaiset toimitustavat ja niiden mahdolliset toimituskulut ostoskorissa. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta.
Apteekilla on käytössään seuraavat toimitustavat:
- Nouto Apteekki Koilliskeskuksesta, Atalan Apteekista ja Peltolammin apteekista = 0 €.
Kun tilaus on noutovalmis, ilmoitamme siitä tekstiviestillä. - Nouto Apteekki Koilliskeskuksen noutolokerikosta = 0 €.
Kun tilaus on noutovalmis, ilmoitamme siitä tekstiviestillä. Saat viestissä PIN-koodin, jonka avulla saat lokerosi auki. - Postipaketti (nouto postitoimipaikasta viikon sisällä) = 4,90 €
- Postin pakettiautomaatti (nouto viikon sisällä) = 4,90 €
- Kotiinkuljetus ApteekkiOstoksen omalla autolla apteekin lähialueille = 9,90 € (Ota ennen tilauksen tekoa yhteys apteekkiin ja tarkista, asutko alla olevan postinumeron alueella!)
Toimitamme seuraavien postinumeroiden alueella sijaitseviin osoitteisiin: 33100, 33180, 33200, 33210, 33230, 33240, 33500, 33520, 33530, 33540, 33560, 33580, 33610, 33700, 33710, 33720, 33730
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean lääketurvallisuudesta antamien ohjeiden mukaan lääkevalmistetta ei voi toimittaa ulkona oleviin postilaatikoihin. Siksi lääkevalmisteita sisältävät tilaukset toimitetaan lähimpään postiin tai pakettiautomaattiin. Lääkettä sisältävän tilauksen voi tietenkin noutaa myös itse apteekista tai noutolokerikosta.
Tilaaja voi valita toimitusosoitteeksi ja vastaanottajaksi myös muun kuin oman osoitteensa. Reseptilääkkeet toimitetaan kuitenkin vain reseptilääkkeitä ostaneen henkilön omaan osoitteeseen.
Emme toimita tilauksia ulkomaille.
4. Kuluttaja-asiakkaan peruuttamisoikeus
Apteekin verkkopalvelusta tilatuilla tuotteilla on kuluttajansuojalain (38/1978) mukainen 14 vuorokauden peruuttamisoikeus. Kuluttajansuojalain 6. luvun 16 § ja lääkelain mukaisesti lääkkeillä sekä hygienia- ja intiimituotteilla, kuten kosmetiikka, piilolinssit ja seksuaaliterveyteen liityvät tuotteet, ei ole palautusoikeutta, koska tuotteet eivät ole palautettavissa myyntiin. Lääkkeen tunnistat tilausvaiheessa LÄÄKE-merkinnästä.
Asiakas vastaa vaihto/palautuskustannuksista itse, ellei kyse ole tuotevirheestä.
Palautusohjeet
Palautusilmoitus tulee tehdä 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Ilmoituksen voi tehdä palautuslomakkeella tai vapaamuotoisesti esimerkiksi sähköpostilla. Vaihto/palautusoikeus ei koske noutamatta jätettyjä lääketilauksia.
Palautuvan tuotteen tulee olla avaamattomassa alkuperäispakkauksessa ja sen tulee olla myyntikuntoinen, käyttämätön ja muuttumaton. Jos et täytä sähköistä palautuslomaketta, voit liittää palautukseesi jäljennöksen tilausvahvistuksesta. Palautuksesta on käytävä ilmi myös asiakkaan nimi, yhteystiedot, asiakkaan tilinumero ja tilauspäivä sekä tilausnumero. Kun olet lähettänyt palautusilmoituksen tai ottanut muulla tavalla yhteyttä ja saanut ApteekkiOstokselta vahvistuksen palautuksellesi, voit palauttaa tuotteet haluamallasi toimitustavalla (esim. postitse). Tuotteet tulee pakata huolellisesti, mieluiten samaan pakkaukseen, jossa ne on toimitettu. Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen.
Palautusosoite: Apteekki Koilliskeskus, Liikekatu 3, 33580 Tampere. ApteekkiOstos.fi pidättää oikeuden olla palauttamatta asiakkaan maksamaa summaa, jos tuotepalautus todetaan myyntikelvottomaksi.
Vaihtojen ja palautusten käsittely kestää noin 4-14 työpäivää. Puutteellisin tiedoin palautettuja lähetyksiä emme pysty käsittelemään.
Maksun palauttaminen
Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.
Saat meiltä ilmoituksen, kun palautuksesi on käsitelty. Maksu palautetaan Paytrailin kautta tilille, jolta alkuperäinen suoritus on tullut. Maksun palautuksessa voi kestää joitakin pankkipäiviä. Jos olet valinnut toimitustavaksi laskun, hyvitämme saamaasi laskua. Jos olet jo ehtinyt maksaa laskun, Klarna on sinuun yhteydessä ja hyvittää maksun. ApteekkiOstos.fi hyvittää asiakaspalautuksissa vain tuotteen hinnan ilman toimituskuluja.
5. Reklamaatiot
Jos tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksessa, se ei vastaa tilausta tai on virheellinen, tai palvelun toimittamisessa on virhe, otathan yhteyttä apteekkiin jo sähköpostitse asiakaspalvelu@apteekkikoilliskeskus.fi tai soittamalla asiakaspalveluun puh. 03 225 0300 (avoinna ma-pe 9-21, la 9-18, su 10-18). Pikainen yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä. Jos paketti on vioittunut postissa, on tuotteesta tehtävä välittömästi reklamaatio postiin.
Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.
Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi.
Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi
Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan.
Asiakaspalvelu
Henkilökuntamme auttaa sinua tilaukseesi liittyvissä kysymyksissä.
Voi ottaa yhteyttä joko soittamalla puh. 03 225 0300 (avoinna ma-pe 9-21, la 9-18, su 10-18) tai sähköpostitse asiakaspalvelu@apteekkikoilliskeskus.fi.
Noutamatta jätetyt toimitukset
Toimituksista, jotka palautusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta postin toimipaikasta, perimme kuluja vastaavan palautusmaksun. Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota palautusilmoitukseksi.
Vastuunrajoitus
Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.
6. Muuta
Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.
Apteekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.
S-ryhmän perusteiden mukaisesti S-Bonusta lääkkeettömistä ostoista voidaan myöntää vain yhteistyöapteekkien kivijalkamyymälöissä, ei siis lainkaan verkkokauppaostoista.